marți, 25 ianuarie 2011

De ce Caliban?

Trebuie să recunosc faptul că, de prima dată când am citit "Furtuna" lui Shakespeare, Caliban mi-a fost simpatic. Teluric și simplist, cu instincte mai mult decât cu rațiune, Caliban era "the perfect underdog" al unei lumi gestionate de magia intelectului. Atâta vreme cât Prospero gestiona insula, Caliban părea a fi un revoltat fără revoltă, opozantul perfect, adunătorul compasiunii noastre! Dar niciodată nu mi-am pus problema cum va arăta insula guvernată de Caliban! Din păcate, România este guvernată, măcar de doi ani de zile, de un personaj al cărui gen proxim este doar fiul lui Sycorax. Ariel pare că se complace în starea de adulator necontrolat al lui Caliban, Miranda, plecată cu Fernando, a fost înlocuită de o "nevastă veselă" dar nu din Windsor, iar caprele lui Caliban iau parte la guvernarea insulei. Cam trist peisajul, nu?
Dacă Traian Băsescu, căci despre el este vorba, a ratat ceva este transformarea, pe care tot Shakespeare o descrie la sfârșitul lui Henric al IV-lea, cea din om de rând, supus mai mult dorințelor și instinctelor sale, în deținătorul magistraturii supreme. Poate când va termina "De ce iubesc femeile" (mă-ndoiesc de acest lucru, tot o citește de 7 ani) va citi dialogurile dintre Prințul Harry (viitorul rege) și două personaje - Întâiul Judecător și Sir John Falstaff. Sunt doar vreo 3 pagini! Ca să vadă ce a ratat. Dacă nu să vadă filmul. Dacă nu vede filmul. să-l pună pe vreun Ariel de curte să-i povestească!
P.S. Pentru explicații despre personaje vezi Furtuna pe wikipedia.


Un comentariu:

Anonim spunea...

Comparatia Basescu - Caliban e inspirata...
Spune totul despre acest specimen de presedinte, insa te intreb ce comparatie ar trebuii facuta pentru "aratarea" lui de premier ...am putea sa ne jucam si sa spunem ca "ara-tare" provine de la ara = papagal sudamerican si atunci imaginea ar fi "Caliban cu Ara lui pe umar"...